Wraz z początkiem roku właściciele salonów kosmetycznych i fryzjerskich, a także gabinetów medycyny estetycznej stanęli przed koniecznością dostosowania się do zaostrzonych przepisów związanych z gospodarką odpadami. Od tej pory każda firma działająca w branży beauty ma obowiązek rejestracji w systemie BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami). Co to oznacza w praktyce i czym grozi brak przestrzegania nowych przepisów?
Rejestracja w BDO dla branży beauty – zmiany od 2025 roku
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 listopada 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 1644) lista odpadów, które nie są objęte ewidencją, została skrócona o kluczowe pozycje, które dotyczą branży beauty, w tym:
- 15 01 10*, czyli opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone. Do tej kategorii zaliczamy m.in. opakowania po farbach, rozjaśniaczach i utleniaczach, lakierach do paznokci, środkach odkażających, acetonie i cleanerach, woskach do depilacji, jak również kosmetykach zawierających wysokie stężenie retinolu lub kwasów (np. peelingach kwasowych);
- 15 01 11*, czyli opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowymi.
W rezultacie, podmioty, które do tej pory korzystały ze zwolnień w ilości do 200 kg odpadów w formie opakowań zawierających pozostałości substancji niebezpiecznych o kodzie 15 01 10*, od 1 stycznia 2025 roku muszą prowadzić ewidencję wytwarzanych odpadów niebezpiecznych, niezależnie od ilości. Tym samym mają oni obowiązek uzyskania wpisu do rejestru BDO.
KLIKNIJ I SPRAWDŹ OFERTĘ
Dlaczego wpis do BDO jest tak ważny w branży beauty?
W salonach kosmetycznych i fryzjerskich każdego dnia powstają odpady, które nie mogą być traktowane jak zwykłe śmieci komunalne. Opakowania ciśnieniowe, opakowania po substancjach niebezpiecznych, niektóre opakowania po kosmetykach czy pozostałości po farbach do włosów – to tylko część odpadów wymagających odpowiedniego zagospodarowania.
Wszystkie te odpady uważane są za niebezpieczne, co oznacza, że wymagają odpowiedniego gromadzenia, ewidencji oraz zagospodarowania. Poprzez rejestrację w BDO przedsiębiorcy z branży beauty mogą legalnie zarządzać odpadami, unikając jednocześnie wysokich kar finansowych i problemów podczas kontroli. System BDO pozwala monitorować ilość oraz rodzaj wytwarzanych odpadów, co jest niezwykle istotne w kontekście ochrony środowiska i zgodności z przepisami.
Wdrożenie nowych przepisów krok po kroku
Zaostrzenie przepisów dla branży beauty wiąże się z dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi dla przedsiębiorców. Ich zadaniem jest:
- rejestracja firmy w systemie BDO – wystarczy wejść na stronę BDO i wypełnić wniosek online, a następnie przesłać go do właściwego Urzędu Marszałkowskiego;
- prowadzenie ewidencji odpadów, co oznacza konieczność okresowego tworzenia kart przekazania odpadów oraz sporządzania rocznego sprawozdania o wytwarzanych odpadach;
- przestrzeganie zasad prawidłowej gospodarki odpadami, w tym m.in. przekazywania odpadów firmom posiadającym stosowne zezwolenia na gospodarowanie odpadami;
- szkolenie personelu w zakresie właściwego segregowania, przechowywania i przekazywania odpadów.
Brak rejestracji w BDO – konsekwencje dla salonów kosmetycznych i fryzjerskich
Przepisy wyraźnie wskazują, że przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do nowych zmian związanych z ewidencją odpadów niebezpiecznych, mogą ponieść poważne konsekwencje prawne i finansowe. Brak rejestracji w BDO oraz niewłaściwe zarządzanie odpadami grozi karą grzywny w wysokości do kilku tysięcy do nawet 1 miliona złotych.
Chcąc tego uniknąć, firmy działające w branży beauty powinny jak najszybciej dostosować swoją działalność do nowych przepisów. Wsparciem w tym zakresie jest m.in. nasza firma FOREST Gospodarka Odpadami, która zajmuje się efektywną gospodarką odpadami niebezpiecznymi – zbieraniem, a następnie transportowaniem ich do miejsca dalszego przetwarzania. Staramy się odpowiadać na wszelkie potrzeby naszych klientów, dlatego też oferujemy również kompleksowe wsparcie w obsłudze dokumentacji oraz systemu BDO. W przypadku szczegółowych pytań zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami.